Jag tycker att de är på tiden att damma av en gammal klassiker, nämligen att fotografera kreativt med LOW-KEY. För dig som har följt mig på Youtube och läst mina artiklar genom åren vet att jag ofta arbetar med LOW-KEY bilder. Jag älskar effekter som en LOW-KEY bild ger och när det sitter i ryggmärgen är det ett väldigt effektivt sätt att skapa dramatik i sina naturbilder och ”undvika” det rent dokumentära.

LOW-KEY fotografiets motsvarighet på den ljusa sidan är HIGH-KEY, det vill säga att du exponeras bilden för ljus (överexponering). I många fall så att bakgrunden helt fräter ut i vitt. LOW-KEY är med andra ord motsatsen, att du låter dina bilder bli riktigt mörka (underexponering).

Notera här, att det egentligen är bakgrunden som bli helsvart eller för HIGH-KEY fräta ur i vitt, du måste alltid exponera efter motivet så att det blir rätt exponerat, låt mig förklara.

• Nattviol belyst från sidan en sen sommarkväll. Bakgrunden ligger helt i skugga.

RÄTT METOD VID RÄTT TILLFÄLLE.

Det skulle vara alldeles för enkelt om du kunde göra en effektiv och kreativ LOW-KEY bild i alla ljussituationer. Så enkelt är det dessvärre inte, eller? Det finns i princip tre olika scenarier där jag direkt kan skapa en LOW-KEY bild av ett motiv.

ISOLERAT LJUS

Ett säkert ljus för att skapa en LOW-KEY bild är det isolerade ljuset. Det isolerade ljuset kommer när solens strålar bara når en liten punkt i landskapet medan resterande delen fortfarande ligger i skuggan. Exempelvis i en tät skog där bara lite ljus tränger ned förbi trädtopparna. Ligger då ditt motiv i det här ljuset medan resterande del i bilden ligger i skugga är det ett bra förhållande för en LOW-KEY bild.

Du kan då exponera efter motivet, som kanske är en blomma och då kommer bakgrunden automatiskt att bli mörkare.

• Det isolerade ljuset befinner sig ofta i tät skog.

KONTRASTER.

Kontraster är en annan situation då det är lukrativt att skapa en kreativ LOW-KEY bild. Exempelvis i scenariot här nere med sångsvanen.

Sångsvanen är fotograferad en riktigt mulen dag med småregn. Kontrasten mellan svanen och vattnet var stor och därför valde jag helt enkelt att exponera efter sångsvanen (givetvis eftersom det är mitt huvudmotiv). Kontrasten i bilden hjälpte mig då att skapa en effektiv LOW-KEY effekt i bilden.

• Kontrasten mellan vattnet & sångsvanen är stor – vilket passar perfekt för att göra en LOW-KEY bild.

ARTIFICIELLT LJUS.

Ett annat sätt att skapa LOW-KEY bilder på är att använda dig av artificiellt ljus, ofta med hjälp av en ficklampa som ljuskälla. Den här metoden passar bäst när det är små ytor som ska fotograferas, exempelvis vid makrofotografering. På den här spindeln i bilden nedan har jag arbetat med ljuset från en ficklampa som har fått simulera solens isolerade ljus. Samma princip gäller här, att exponera efter motivet.

• En spindel i det sista kvällsljuset blev ett perfekt läge för att skapa en LOW-key bild.

MANUELLT, EV-KOMPENSATION ELLER SPOT MÄTNING.

Det är helt avgörande att du inte ligger i något automatiskt eller halvautomatiskt läge när du ska göra LOW-KEY bilder (använd EV-KOMPENSATION i de halvautomatiska lägena). Om du låter kameran bestämma över exponeringen kommer den i de flesta fall att göra din LOW-KEY bild alldeles för ljus, vilket gör att den tappar helt effekten av LOW-KEY. Varför? Kameran vill skapa en så välexponerad bild som möjligt i de automatiska lägena, för kameran är det egentligen ”fel” att något i bilden blir helt svart.

Jag rekommenderar tre olika sätt att försäkra dig om att du styr exponeringen på din LOW-KEY bild.

  • Manuell exponering. Ligg i ett manuellt läge på kameran och ställ in bländare, slutartid & ISO själv. Parera de olika parametrarna för att få önskad effekt på din LOW-KEY bild.
  • EV-KOMPENSATION. Om du arbetar i ett halvautomatiskt läge på din kamera, exempelvis i bländartidsprioritering eller slutartidsprioritering, använd dig av EV-KOMPENSATIONEN för att få önskad effekt på din LOW-KEY bild. EV-KOMPENSATIONEN finns i din kamera för att kunna styra exponeringen även i de halvautomatiska lägena.
  • SPOT-MÄTNING. Ett annat sätt att uppnå önskad effekt är att ändra din ljusmätning till SPOT-MÄTNING. Om du sedan mäter ljuset på, låt oss säga ett vitt motiv mot en mörk bakgrund, kommer SPOT-MÄTNINGEN göra stora delar av bakgrunden LOW-KEY medan motivet blir rätt exponerat. Detta fungerar givetvis också tvärt om.

Vill du få ännu mer fotoinspiration? Varje vecka på tisdag & torsdagar publiceras nya videos på min Youtubekanal som ger dig tips och handledning i naturfotografering. Prenumerera på min kanal för att inte missa kommande avsnitt!