För er som har gått en kurs, antingen i grupp eller privat, med fokus på efterbehandling hos mig, vet att jag inte gör särskilt många steg med mina naturbilder. Jag koncentrerar mig på mitt arbetsflöde och hur jag ska få så kort tid som möjligt i Lightroom Classic med urval, efterbehandling och sortering, men ändå få ett professionellt resultat. Jag drar inte i särskilt många reglage när jag efterbehandlar, men de reglage jag använder gör skillnad, de tar bilden från bra till riktigt bra!

Det är sällan en oplanerad efterbehandling blir särskilt lyckosam. Precis som med din fotografering måste du ha en idé, en plan och ett mål med din efterbehandling. Du måste få betraktaren att titta i bilden där du vill att hen ska titta, eller uppleva det du vill att hen ska uppleva. Efterbehandlingen är med andra ord en lika viktig process i bildskapandet som själva fotoögonblicket.

Jag ser att det är många som drar sporadiskt och vilt i reglagen utan att ha någon tanke eller idé om hur bilden ska upplevas. Det slutar ofta med överarbetade bilder där man ser att bilden är kraftigt efterbehandlad. Du vill så klart inte att det ska synas att du har efterbehandlat din bild – bara att den står ut och är riktigt bra!

Jag ser att det är många som drar sporadiskt och vilt i reglagen utan att ha någon tanke eller idé om hur bilden ska upplevas. Det slutar ofta med överarbetade bilder där man ser att bilden är kraftigt efterbehandlad.

Jag tycker att du ska försöka att analysera dina bilder innan du efterbehandlar dem och börja arbeta med att skapa ett arbetsflöde för din redigering. Faktum är att om du redigerar dina bilder ungefär på samma sätt hela tiden så kommer du till slut att känna igen din egen stil och även de som betraktar dina bilder.

Ibland börjar mina tankar kring efterbehandling redan vid fotoögonblicket. Det kan handla om att jag ska göra en HDR, en stackning, eller ha lite skärsmån för motivet. Det kan också handla om tanken kring att detta ska bli en low-key bild eller liknande. Att planera för efterbehandlingen före själva exponeringen kan vara mycket lukrativt för bildens utseende i slutändan. Om du är uppmärksam på din komposition och ljuset så kommer dessa tankar att komma per automatik när du har tränat tillräckligt länge i fält och framför datorn.

Jag ser att det är många som drar sporadiskt och vilt i reglagen utan att ha någon tanke eller idé om hur bilden ska upplevas. Det slutar ofta med överarbetade bilder där man ser att bilden är kraftigt efterbehandlad. Du vill så klart inte att det ska synas att du har efterbehandlat din bild – bara att den står ut och är riktigt bra!

Samtidigt är det vissa gånger jag kommer hem med fotomaterial som jag på förhand inte tror ska ha någon potential men som visar sig fungera riktigt bra med vad jag kan åstadkomma i efterbehandlingen. Med andra ord är det inte alltid jag planerar efterbehandlingen vid fotoögonblicket – men ärligt talat – ganska så ofta.

Privatkurser i Lightroom Classic

Om du är intresserad av att lära dig mer om att arbeta med dina bilder i efterbehandlingen, bildanalysera ditt fotomaterial och skapa ett arbetsflöde i Lightroom Classic, då kanske en privatkurs på Fröstad gård kan vara något för dig?