Det kan givetvis finnas flera orsaker till varför dina landskapsbilder blir platta och intetsägande. Ett av de flesta nybörjarmisstagen jag ser på mina fotokurser är att man inte kan se skillnad på bra och dåligt ljus. De allra flesta amatörfotografer tar upp kameran ur ryggsäcken och fotograferar när det är som starkast solljus utomhus. Du vet vad jag menar, blå himmel, fåglarna kvittrar och inte ett moln på himlen.

Absolut, det går att fotografera natur i alla lägen och förhållanden, men tänk på detta..

Tidiga morgnar och sena kvällar

Det kommer sannolikt inte som någon förvåning för dig att de allra bästa ljussituationerna som regel inträffar i det tidiga morgonljuset och det sena kvällsljuset. Trots detta ser jag ofta fotografer som inte ”orkar” ge sig ut i gryningen eller vara ute i landskapet senare på kvällen.

Dessa går då alltid hem när ljuset börjar bli bra och får då också bilder därefter med hårt ljus och hårda skuggor. En del amatörfotografer väntar tills vad de tror är ett perfekt ljus men oftast har man inte gått upp tillräckligt tidigt eller väntat tillräckligt länge på kvällen. Ofta när du tror att det rätta ljuset har infallet sig ska du oftast vänta 1 timme till för att kameran ska registrera det perfekta morgon- eller kvällsljuset.


Följ med till Slovenien och Triglav 2019

Ett fotografiskt oexploaterat område med landskapsfotografering av världsklass!


Dåligt väder

Detsamma som med tidiga morgnar och sena kvällar väljer de flesta amatörfotografer att vara hemma när det regnar ute eller snön faller över landskapet. Givetvis förstår jag att när man har ett kamerahus som inte är vädertätat (eller den kombination som de flesta kanske har, vädertätat kamerahus men inte vädertätade objektiv) vill man ogärna bege sig ut i regn och rusk. Dock är det i just dessa väderlekar som dramatiken ofta infaller sig med en kaotisk himmel, mörka moln och ankommande stormar.

Dåligt väder är ofta bra fotoväder och eftersom det är många som då håller sig inne kan du skapa bilder med lite extra klös i. Gällande vädertätat kamerahus, det finns väldigt bra regnskydd att köpa och använda.

Mitt i snöstormen i nordvästra Norge.

Ljuset är allt

Fotograferingens viktigaste parameter är förstås ljuset. Ljuset kan komma i tusentals, ja, miljontals olika skepnader, former och uttryck. Du måste vara extra noggrann och verkligen se ljuset i landskapet. Vart kommer ljuset ifrån och hur landar ljuset på ditt motiv.

Du kan söka efter isolerat ljus i landskapet vilket oftast blir väldigt stilfullt på bild. Ett isolerat ljus är en punktbelysning på ett motiv medan landskapet runt omkring det belysta motivet ligger i skugga (gäller främst vid intima landskap). Genom att exponera efter punktbelysningen kommer motivet verkligen att stå ut mot bakgrunden som blir mycket mörkare. Detta är ett supereffektivt sätt att använda för att få naturbilder med dramatik i nästan alla ljussituationer.

Var dock uppmärksam på om ljuset är för hårt. En stark lysande punktbelysning, exempelvis ljus som strimmar igenom lövverk och träffar en punkt på ditt motiv, är inte alltid optimal då kontrasterna kommer bli för stora. Det ljusa kommer bli väldigt ljust och hårt medan bakgrunden blir nästan svart. En väldigt svår exponering med andra ord. Invänta att leta efter det isolerade ljuset tills solens strålar blir lite mjukare i landskapet.

PS. Följ med till fantastisk landskapsfotografering i Slovenien 2019 DS.